- Mediabureau Billion Dollar Boy, dat zich wereldwijd op influencer marketing richt, heeft een nieuwe divisie voor toepassingen van artificial intelligence opgericht.
- Hoofd marketing en innovatie Becky Owen legt uit waarom het mediabureau investeert in AI en wat een slimme aanpak kan zijn voor merken.
- Voorlopige resultaten laten zien dat content die gemaakt is met behulp van toepassingen voor generatieve AI, twee keer zo goed scoort op het gebied van betrokkenheid van gebruikers.
- Lees ook: Een Apple Watch voor $35? Hoe misleidende video’s van influencers op TikTok het platform in de knel kunnen brengen
Toepassingen van generatieve artificial intelligence, waarbij software op basis van vragen output levert in de vorm van tekst of plaatjes, heeft grote gevolgen voor de marketingwereld. Dat geldt ook voor influener marketing via sociale media, zo stelt hoofd marketing en innovatie Becky Owen van mediabureau Billion Dollar Boy.
Billion Dollar Boy werd in 2014 opgericht in het Verenigd Koninkrijk en is gespecialiseerd in influencer marketing. Het mediabureau heeft samengewerkt met merken als L’Oréal, Amazon, Heineken en Pepsi. Afgelopen jaar boekte Billion Dollar Boy naar eigen zeggen een omzet van 50 miljoen pond, omgerekend ongeveer 57 miljoen euro.
Owen staat aan het roer van de nieuwe divisie voor technologische innovatie van Billion Dollar Boy, waar ook artificial intelligence onder valt. Doel is het potentieel van nieuwe technologieën voor influencer marketing te bepalen en daarop in te spelen.
De focus ligt op generatieve artificial intelligence, maar er wordt ook geëxperimenteerd met virtuele en augmented reality, en virtuele influencers.
Owen werkte vijf jaar bij Meta en stapte begin 2023 over naar Billion Dollar Boy. Ze zag al diverse technologische hypes voorbijkomen in de marketingwereld.
"Merken raken soms afgestompt als het gaat over opkomende technologie, omdat de hype soms meer belooft dan wat er in werkelijkheid gaande is", vertelt Owen aan Business Insider. Ze verwijst in dit verband naar technologieën zoals NFT's en de metaverse. Die werden in eerste instantie enthousiast ontvangen, maar de relevantie voor consumenten bleek uiteindelijk beperkt.
Owen en haar team denken dat dit met artificial intelligence anders uitpakt, omdat de impact op het bedrijfsleven directer is.
"We adviseren bepaalde merken om een innovatiebudget toe te voegen, een klein bedrag waar we met ze aan werken," aldus Owen. "We delen het risico en de kosten, zodat het voor merken niet een enorm beslag legt op het budget."

Becky Owen is CMO en hoofd innovatie bij mediabureau Billion Dollar Boy voor influencer marketing. Foto: Billion Dollar Boy
Experimenteren met AI voor influencer marketing
De innovatietak van Billion Dollar Boy werkt al een aantal maanden met merken op basis van "agile exploration", aldus Owen. Daarbij worden verschillende manieren uitgeprobeerd om content op basis van artificial intelligence op te nemen in marketingcampagnes van influencers.
Billion Dollar Boy deed al tests met drie retailmerken, waaronder twee luxe modemerken die hun eerste door generatieve AI aangestuurde content op Instagram plaatsten.
"Wat we hier echt leuk aan vonden, is dat je even helemaal vanaf nul kunt beginnen, iets kunt ontwikkelen en dan kunt kijken waar je uitkomt", zegt Owen.
Owen noemt geen namen van merken waarmee het mediabureau heeft samengewerkt voor AI-content. Wel geeft ze aan dat verschillende content creators die gebruik maken van AI-toepassingen, betrokken zijn geweest bij de campagnes. Zo heeft het bureau samengewerkt met content makers zoals Elmo Mistiaen, Jo Ann, Fashion Coupids, Shanikwa Dvorkin en Anastasia Rogozhina.
Tot nu toe lijken de AI-campagnes succes te hebben: de content die gemaakt is met behulp generatieve AI had gemiddeld een twee keer zo hoge score op het gebied van betrokkenheid vergeleken met content die gemaakt is zonder hulp van AI, bevestigt Owen.
Billion Dollar Boy meldde ook dat één campagne 22 video's bevatte die zonder AI-tools waren gemaakt en 3 die met generatieve AI waren gemaakt. De gemiddelde afspeelratio van de AI-video's was fors hoger dan die van de video's die niet met behulp van AI-tools waren gemaakt.